Діти та гроші: фінансовий лікнеп
Опубліковано 09 Жовтень 2018 о 14:55
Блог Діти в місті Рівне > Оглядові статті > Діти та гроші: фінансовий лікнеп
Як навчити дитину розпоряджатися грошима, економити та заощаджувати? Коли починати говорити з малюком про гроші? Відповіді на ці та інші нагальні запитання — в нашому матеріалі.
У минулій статті ми розповідали про типові помилки у фінансовому вихованні дітей, які призводять до негативних наслідків. Розглянемо детальніше як, коли та що саме говорити дітям про гроші, щоб сформувати у них правильну модель фінансової поведінки.
Перше знайомство
У якому віці варто починати говорити з дітьми про гроші? Спеціалісти вважають, що трирічний малюк уже в змозі зрозуміти взаємозв’язок між кольоровими папірцями та новою іграшкою. Але це не той випадок, коли треба сідати з малюком за стіл, та пояснювати йому причинно-наслідковий зв’язок, адже діти вчаться через гру. Дуже важливо помітити, коли дитина починає проявляти інтерес до грошей та розпочати діалог.
Слово на букву «Р»
Гроші, всупереч дитячим очікуванням, не ростуть на деревах та не з’являються чарівним чином у батьківських гаманцях. Говоріть дитині, що ходите на роботу й за свою працю отримуєте гроші, які можна обміняти на їжу, одяг і всіляку смакоту. Якщо малюк зацікавиться, розкажіть чим саме займаєтеся. Проведіть аналогію між вашою роботою та дитячим садочком, який відвідує малюк. Таким чином дитині буде зрозуміло, адже абстрактне місце, куди щоденно ходить тато невідоме, а її власний садочок і обов’язки, які вона має — цілком зрозумілі.
Аргументована відмова
Це стосується не лише грошей та покупок. Діти мають розуміти чому їм відмовляють, адже це допомагає прийняти відмову.
Маленькі «хочухи» можуть звести з розуму своїми істериками в магазині, але з першого (або навіть із п’ятого) разу вони не приймуть вашу аргументовану відмову в придбанні яскравої іграшки, проте, будьте терплячі. Пояснюйте малюку причину відмови й одного разу, замість «хочу-купи», ви почуєте «добре, я згодна», або й зовсім доросле — «я розумію».
Не здавайтеся, найгірше, що ви можете зробити — поступитися, і після години істерики купити річ, яку вимагає дитина. У такому випадку дитина засвоїть лише один урок — голосніше кричати та сильніше тупати ногами, і тоді мама капітулює.
Кишенькові гроші
Якщо ви хочете, щоби діти вміли з розумом розпоряджатися грошима — давайте їм кишенькові гроші. Позбавляючи дитину власних коштів, ви ризикуєте сформувати в неї комплекс неповноцінності.
Місія кишенькових грошей — допомогти дитині стати самостійною. Поясніть дитині, що вона тепер може купувати на власні кошти, а що продовжите купувати ви.
Основні правила для батьків
Сума кишенькових грошей має відповідати вікові та потребам дитини.
Як тільки дитина йде в перший клас — у нею мають бути кишенькові гроші. Для першокласника достатньо невеликої суми, якої вистачить на сік або печиво в шкільній їдальні. З віком потреби дитини ростуть, тому необхідно переглядати дитячий бюджет раз на півроку, звичайно, за участі дитини.
Кошти треба видавати регулярно
Спочатку кишенькові гроші слід давати щоденно, поступово збільшуючи період — раз на тиждень, потім раз на місяць. Такий підхід навчить школяра планувати та розподіляти бюджет.
Мінімум втручання
Жорсткий контроль, так само, як і його повна відсутність, однаково погано впливають на ставлення дитини до грошей. Слід притримуватися золотої середини: цікавтеся в дитини, як вона витрачає свої кошти, але не засуджуйте її рішення. Негативний досвід — чудовий вчитель. Якщо школяр питає вашої поради — скажіть, як би ви вчинили, проте, не нав’язуйте своєї думки. Прийняття рішень і відповідальність за них — необхідні навички, які дитина має здобути сама.
Заощадження
Як показує практика, перші кишенькові гроші витрачаються цілком ще в перший день, але згодом підліток навчиться, з вашою допомогою.
Коли школяр освоїться зі своєю фінансовою незалежністю, поясніть йому, що для того, щоби купити дорогу річ треба заощаджувати. Візуалізація важлива для дітей, тому запропонуйте школяреві розподілити гроші у дві скляні банки — одну для коштів, які можна витрачати, іншу — для заощаджень. Дитина має вирішити самотужки, що для неї важливіше — морозиво сьогодні, чи конструктор лего через місяць.
Покажіть підлітку на власному прикладі, як ви плануєте розподіляти сімейний бюджет, на що відкладаєте гроші та від чого відмовляєтеся.
Для того, щоби дитина здійснювала усвідомлені покупки, ви маєте їй допомогти: порівнюйте разом, аналізуйте ціну та якість товару, яким зацікавилася дитина.
Не позичайте дитині грошей. Якщо дитина хоче купити якусь річ — нехай збирає гроші; якщо ви хочете, щоб у неї була ця річ — купіть її самі. Прийнятний варіант — якщо ви дасте необхідну суму за рахунок наступних кишенькових виплат.
Крадіжки
Мабуть найбільш неприємна тема для всіх батьків — дитячі крадіжки. Якщо дитина поцупила у вас гроші, насамперед треба з'ясувати причини. Наприклад, до такого вчинку дитину підштовхнула потреба в грошах, оскільки тих коштів, що ви даєте, недостатньо. Крадучи гроші, дитина, можливо, привертає до себе увагу, або ж просто не вміє цінувати гроші та працю батьків.
Але, незалежно від причин, якщо це сталося вперше, не сваріть дитину, а просто поговоріть з нею, дізнайтеся мотиви цього вчинку. Якщо причина в вас - вибачтеся перед дитиною та зробіть висновки.
Якщо дитиною рухало бажання купити іграшку, або виділитися серед однокласників — покарайте її, але не позбавленням коштів, хіба що тією сумою, що вона поцупила.
Поясніть школяру причини покарання, і дайте зрозуміти, що крадіжка не вирішить проблем, а лише додасть нових.
Якщо вік дитини дозволяє — запропонуйте підлітку знайти підробіток. Це дозволить самотужки заробити на свої потреби та навчить цінувати гроші, адже підліток дізнається, якою працею вони дістаються.