Розвиток STEM-освіти в України: виклики та перспективи


Опубліковано 14 Жовтень 2024 о 10:00

Блог Діти в місті Рівне >  Розвиток STEM-освіти в України: виклики та перспективи


Розвиток STEM-освіти в України: виклики та перспективи

Photo: Freepik


STEM-освіта – це підхід, в основі якого лежить інтеграція наукових, технічних, інженерних та математичних дисциплін, щоб стимулювати у дітей розвиток навичок критичного мислення, вирішення проблем, творчості та співробітництва. Основною метою такого виду освіти є допомога учням у здобутті практичних навичок, необхідних у сучасному світі.

STEM-освіта в Україні останніми роками стає усе більш актуальною та отримує підтримку на державному рівні, хоча її впровадження ще стикається з багатьма викликами. «Діти в місті» готові разом із вами поринути у цю тему і розповісти про розвиток STEM-освіти на теренах України.


Тенденції STEM-освіти в навчальних закладах України


Новий тип освіти розвивається доволі поступово в українських школах та університетах. У процесі введення він стикається з низкою викликів, які впливають на ефективність та якість освітнього процесу загалом. З огляду на світові тенденції, усе більше шкіл та університетів в Україні усвідомлюють важливість впровадження STEM-дисциплін для підготовки молоді до майбутнього. Сучасне покоління вбачає великі перспективи у впровадженні STEM-технологій в освітній процес.


Використання новітніх технологій

Електронні книги, цифрові підручники, онлайн-системи домашніх завдань, відео лекції, цифрові картки та багато інших інструментів, що використовується студентами та викладачами вищих навчальних та корпоративних навчальних закладів.


Впровадження штучного інтелекту

На наших очах відбувається інтеграція штучного інтелекту у навчальні процеси з метою персоналізації навчання. Системи можуть адаптувати навчальний матеріал під рівень знань кожного учня, автоматично оцінювати прогрес і пропонувати індивідуальні завдання.



Photo: Freepik


Розробки нових освітніх платформ

Такі платформи забезпечують інтерактивні, інтуїтивні та доступні інструменти для викладання та навчання.


Спеціальні STEM-проєкти

Багато навчальних закладів в Україні почали впроваджувати позакласні / позааудиторні STEM-клуби та віртуальні лабораторії, де учні можуть експериментувати, вивчати робототехніку, програмування, фізику через проєктні роботи. У 2024 році цифрові лабораторії стають усе більш поширеними, що дозволяє учням / студентам проводити експерименти та досліджувати наукові явища у віртуальному середовищі.


Поєднання різних форматів навчання

За умови продовження воєнного стану всі навчальні заклади поступово перейдуть на змішане навчання. Комбінація онлайн- і офлайн- форматів дозволить використовувати переваги кожного з них. Онлайн-навчання може надати гнучкість, тоді як офлайн забезпечить соціалізацію та практичні заняття.


Читайте також: Український Гарвард: яким буде Президентський університет


Проблеми, що перешкоджають розвитку STEM-освіти в Україні



Photo: Freepik


Найбільшою проблемою є освітні втрати, освітні розриви та ментальні розлади у дітей. За останні кілька років діти не мали можливості навчатися повноцінно. Навіть у безпечних регіонах постійні блекаути, відсутність зв’язку, обстріли та ракетні атаки продовжують ускладнювати навчальний процес. А для дітей, які перебувають у прифронтових зонах і проводять багато часу в укриттях, ситуація ще важча.

  • Недостатня матеріальна база. Багато навчальних закладів, особливо у сільській місцевості, не мають доступу до сучасного обладнання або технологій для ефективного впровадження STEM-дисциплін.
  • Нестача кваліфікованих вчителів. Викладачі потребують додаткового навчання для викладання STEM-дисциплін. Вони повинні навчитися використовувати нові підходи і технології. Це доволі проблематично, оскільки велика кількість вчителів – люди похилого віку, а молодь категорично відмовляється працювати у сфері освіти.
  • Фінансування. І у школах, і в українських університетах стикаються з проблемою недостатнього фінансування, що обмежує можливість закупівлі сучасного обладнання та підтримки дослідницьких проєктів.
  • Неоднаковий доступ до STEM-освіти в різних регіонах. У великих містах, де є спеціалізовані школи, університети та компанії, що підтримують STEM-освіту, учні мають кращі можливості для навчання та розвитку. У той час як у селах чи маленьких містах можливості доступу до якісної STEM-освіти значно обмежені.


Вам може сподобатися наша стаття: Домашня наукова лабораторія своїми руками






Підпишись на щотижневу програму від "Діти в місті"


Пошук